7 φράσεις κλειδιά σύμφωνα με τους δασκάλους της Μοντεσσοριανής μεθόδου

Είναι δύσκολο να συνοψίσω με λίγα λόγια τι ακριβώς είναι η Μοντεσσοριανή φιλοσοφία. Αρκεί όμως να σου πω ότι βασική αρχή της είναι ο σεβασμός στην προσωπικότητα του παιδιού. Για να μάθεις περισσότερα, διάβασε το άρθρο μου «Ο δεκάλογος και η μέθοδος της Μαρία Μοντεσσόρι»

Οι εκπαιδευτικοί της Μοντεσσοριανής μεθόδου χρησιμοποιούν πάντα γλώσσα που σέβεται το παιδί. Οι λέξεις επιλέγονται προσεκτικά για να ενθαρρύνουν τα παιδιά να είναι ανεξάρτητα και να τους διεγείρουν την κριτική σκέψη.

Ακολουθούν 7 φράσεις κλειδιά που πιθανότατα θα ακούσεις από τους δασκάλους μιας Μοντεσσοριανή τάξης. Και ακολουθούν τρόποι που μπορείς να τις χρησιμοποιήσεις στην καθημερινότητα στο σπίτι.

7 φράσεις κλειδιά σύμφωνα με τους δασκάλους της Μοντεσσοριανής μεθόδου

1. «Είδα ότι δουλεύεις σκληρά»

Δίνουμε έμφαση στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα. Αποφεύγουμε να λέμε στο παιδί «Καλό το έκανες» ή «Καλά τα κατάφερες». Σχολιάζουμε όμως ότι συγκεντρώθηκε για αρκετή ώρα για να το καταφέρει. Ή ότι το έγραψε με προσοχή. Ή ότι είναι ευανάγνωστο.

Υπάρχει λόγος που επικροτούμε τη σκληρή δουλειά του παιδιού και όχι τα αποτελέσματά του. Αυτό το βοηθάει να πιστεύει στον εαυτό του και να βελτιώσει την προσπάθεια του.

Αντί να πούμε «Είσαι καλό παιδί», μπορούμε να πούμε «Παρατήρησα πόσο ευγενικός ήσουν πριν που έδωσες το φορτηγό στον αδερφό σου». Αυτό του δείχνει ότι βλέπουμε την καλή συμπεριφορά του, χωρίς να το χαρακτηρίζουμε. Αντί να λέμε: «Είσαι καλός στη ζωγραφική», δοκιμάζουμε το: «Παρατήρησα ότι συνέχισες τη ζωγραφιά σου μέχρι να την κάνεις ακριβώς όπως ήθελες».

 

2. «Πως σου φαίνεται η εργασία σου;»

Στη Μοντεσσοριανή μέθοδο το ίδιο το παιδί είναι ο δάσκαλος του εαυτού του. Οι δάσκαλοι το οδηγούν και το βοηθούν. Αλλά ανακαλύπτει μόνο του πράγματα για τον εαυτό του.

Όταν μας ρωτάει το παιδί «Σου αρέσει η ζωγραφιά μου;» προσπαθούμε να μάθουμε τη δική του άποψη αντί να πούμε απλά ένα «Τέλεια!». Το ρωτάμε τι σκέφτεται, πώς αποφάσισε ποια χρώματα θα χρησιμοποιήσει και ποιο είναι το αγαπημένο του κομμάτι. Το βοηθάμε να αξιολογήσει το ίδιο την εργασία του, αντί να αναζητά την έγκρισή μας.

7 φράσεις κλειδιά σύμφωνα με τους δασκάλους της Μοντεσσοριανής μεθόδου

3. «Πού θα μπορούσες να το ψάξεις;»

Η ανεξαρτησία είναι βασική αρχή της Μοντεσσοριανής μεθόδου. Ο στόχος μας ως εκπαιδευτικοί είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να κάνουν τα ίδια πράγματα για τον εαυτό τους. Φαίνεται σαφώς πιο εύκολο να απαντήσουμε απλά στην ερώτηση του παιδιού «Που είναι το τάδε;». Ή «Πως θα κάνω το τάδε;». Αλλά απαντάμε σε ερωτήσεις με μια άλλη ερώτηση. Όπως «Πού θα μπορούσες να το αναζητήσεις;» ή «Από ποιον φίλο σου θα μπορούσες να ζητήσεις βοήθεια;»

Εάν το παιδί μας χάσει το παπουτσάκι του δεν του το παραδίδουμε αμέσως. Το ρωτάμε πρώτα.

«Πού ήσουν όταν έβγαλες τα παπούτσια σου; Έλεγξες το δωμάτιό σου;» Αυτό μάλλον συμφωνούμε ότι είναι πιο χρονοβόρο. Όμως μαθαίνει στο παιδί να παίρνει πρωτοβουλίες και να γνωρίζει ότι μπορεί να τα καταφέρει και μόνο του σε τέτοια θέματα.

7 φράσεις κλειδιά σύμφωνα με τους δασκάλους της Μοντεσσοριανής μεθόδου

4. «Πως μπορώ να σε βοηθήσω;»

Σε μια Μοντεσσοριανή τάξη, τα παιδιά είναι υπεύθυνα για πολλά πράγματα, συμπεριλαμβανομένης της φροντίδας του χώρου τους. Και τα παιδιά φαίνεται να αγαπούν αυτήν την «ευθύνη».

Μερικές φορές όμως, μια δουλειά είναι κάπως δύσκολη Σε αυτές τις περιπτώσεις, ρωτάμε το παιδί πώς μπορούμε να βοηθήσουμε. Δεν θέλουμε να κάνουμε εμείς τη δουλειά αντί γι αυτό, στέλνοντας το μήνυμα ότι το παιδί δεν είναι ικανό. Αλλά φυσικά δε θέλουμε να αφήσουμε το παιδί αβοήθητο.

Για παράδειγμα: Ας υποθέσουμε ότι ήρθε η ώρα να συμμαζέψει τα τουβλάκια του από το δωμάτιο του. Αλλά είναι βράδυ και το παιδί είναι κουρασμένο. Μπορούμε να ρωτήσουμε: «Ποιο χρώμα θέλεις να μαζέψω εγώ;». Ή «Εγώ θα μαζέψω τα κίτρινα και εσύ τα μπλε». Για να δείξουμε ότι είμαστε μαζί του.

7 φράσεις κλειδιά σύμφωνα με τους δασκάλους της Μοντεσσοριανής μεθόδου

5. «Στην τάξη μας, εμείς …» (ή «Στο σπίτι μας, εμείς …»)

Αυτή η μικρή φράση χρησιμοποιείται για να υπενθυμίσει στα παιδιά τους κανόνες και τις επιθυμητές συμπεριφορές. Είναι περισσότερο υπενθύμιση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η κοινότητα, παρά απαίτηση. Κάτι τέτοιο είναι πολύ πιο πιθανό να προκαλέσει συνεργασία από ένα παιδί.

«Στην τάξη μας, καθόμαστε όταν τρώμε» αντί για «Καθίστε κάτω!».

Όπως όλοι μας, τα παιδιά θέλουν να είναι μέρος της κοινότητας και απλά τους θυμίζουμε πώς λειτουργεί η κοινότητα. Αντί για «Σταματήσετε να τρέχετε!», δοκιμάζουμε «Στο σπίτι μας περπατάμε αντί να τρέχουμε».

.

6. «Μην τον ενοχλείτε, συγκεντρώνεται»

Η προστασία της συγκέντρωσης των παιδιών αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της Μοντεσσοριανής φιλοσοφίας. Οι Μοντεσσοριανές τάξεις επιτρέπουν στα παιδιά να αναπτύξουν βαθιά συγκέντρωση. Δηλαδή δεν διαταράσσονται επειδή το πρόγραμμα λέει ότι ήρθε η ώρα να προχωρήσουμε επειδή πρέπει να μάθουμε τώρα κάτι άλλο.

Μπορεί να είναι δελεαστικό να συγχαρούμε ένα παιδί που εργάζεται όμορφα. Αλλά μερικές φορές ακόμη και η επαφή με τα μάτια είναι αρκετή για να αποσπάσει την προσοχή του.

Όταν βλέπουμε το παιδί συγκεντρωμένο να εστιάζει σε μια εργασία ή ζωγραφιά, δεν το διακόπτουμε για το επαινέσουμε. Του λέμε όμως αργότερα ότι παρατηρήσαμε πόσο καλά συγκεντρωμένο ήταν και πόσο σκληρά δούλευε τη δημιουργία του.

7 φράσεις κλειδιά σύμφωνα με τους δασκάλους της Μοντεσσοριανής μεθόδου

7. «Ακολουθήστε το παιδί»

Τελευταίο αλλά πολύ σημαντικό. Είναι κάτι που οι δάσκαλοι της μεθόδου Μοντεσσόρι λένε μεταξύ τους και στους γονείς – όχι στο παιδί. Συχνά θυμίζουμε ο ένας τον άλλον να «ακολουθήσουμε το παιδί», να καταλάβουμε ότι κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς.

Μας υπενθυμίζει ότι δεν είναι όλα τα παιδιά ίδια. Δεν περπατάνε όλα τα παιδιά στον πρώτο χρόνο της ζωή στους. Δεν ισχύουν τα αναπτυξιακά ορόσημα για όλα τα παιδιά.

Ακολουθήστε το παιδί, σημαίνει ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει τις ατομικές του ανάγκες και χαρίσματα. Και σύμφωνα με αυτό πρέπει να διδάσκεται και να καθοδηγείται ανάλογα.

Δεν αγαπούν όλα τα παιδιά το συμβατικό διάβασμα. Μπορούμε όμως να παρακολουθήσουμε τι του τραβάει το ενδιαφέρον. Αν αγαπά τους δεινόσαυρους, ένα βιβλίο με δεινόσαυρους μπορεί να του προκαλέσει το ενδιαφέρον για διάβασμα.

Η φράση «ακολούθησε το παιδί σου» μπορεί να σε βοηθήσει να το δεις με διαφορετικό τρόπο και να δουλέψεις μαζί του.

Ένα από τα όμορφα πράγματα της Μοντεσσοριανής μεθόδου είναι ότι είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα είδος εκπαίδευσης. Είναι ένας τρόπος να μάθει το παιδί τη ζωή. Και γιατί όχι και εσύ μαζί του, να μάθεις τη ζωή από την αρχή. Ακόμα κι αν το παιδί σου δεν πηγαίνει σε Μοντεσσοριανό σχολείο, μπορείς εύκολα να μεταφέρεις τις ιδέες στο σπίτι σας.

Λίζα

(Κοινοποιήστε αυτό το άρθρο. Όμως δεν επιτρέπεται η αντιγραφή του χωρίς άδεια.)

Ακολουθήστε μας στις σελίδες μας στο facebook και στο Instagram!

Write A Comment