Η δίαιτα του ελαιολάδου

Είμαι σίγουρη πως έχεις ακούσει για τη δίαιτα Atkins, για τη δίαιτα του ανανά, ακόμη και τη δίαιτα της πάπιας. Ξέρεις… αυτήν που τρως και κάνεις την πάπια. Επίσης είμαι σίγουρη πως δεν έχεις ακούσει για τη δίαιτα του ελαιολάδου. Τι κάνεις σε αυτήν τη δίαιτα; Τρως ελαιόλαδο μέσα στο φαγητό σου ή για να το θέσω πιο σωστά… μυρίζεις ελαιόλαδο μέσα στο φαγητό σου και αδυνατίζεις. Δε με πιστεύεις; Κι όμως! Διάβασε και θα πειστείς.

 


Το ελαιόλαδο δε χρειάζεται συστάσεις. Τουλάχιστον όχι σε εμάς που το καταναλώνουμε ως βασικό στοιχείο της διατροφής μας. Τι είναι όμως αυτό που καθιστά το ελαιόλαδο, την κορωνίδα της μεσογειακής διατροφής, τόσο ωφέλιμο για την υγεία μας;

Οι ερευνητές απαντούν. Περιέχει μια πληθώρα αντιοξειδωτικών και φυσικά το ελαΐκό οξύ, ένα μονοακόρεστο λιπαρό οξύ που προστατεύει την καρδιά. Μια καινούρια έρευνα όμως αποκαλύπτει ότι μερικά από τα πλεονεκτήματα του ελαιολάδου έγκεινται στο άρωμά του.

Η έρευνα βρήκε ότι το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, συγκρινόμενο με άλλα έλαια και λίπη, προκαλεί μεγαλύτερη αίσθηση κορεσμού μετά από ένα γεύμα. Μια άλλη φάση της ίδιας έρευνας όμως έδειξε ότι και μόνο η μυρωδιά του ελαιολάδου στο  φαγητό – προσθέτοντας ένα αρωματικό εκχύλισμα – μειώνει την ποσότητα των θερμίδων που προσλαμβάνει το άτομο και βελτιώνει την ανταπόκριση του σακχάρου στο αίμα.

Η οσμή και η γεύση είναι γνωστό ότι είναι δύο αισθήσεις άρρηκτα συνδεμένες. Προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι η αλλαγή του αρώματος συγκεκριμένων φαγητών μπορεί να επηρεάσει την ποσότητα που τρώνε οι άνθρωποι. Ένα επιδόρπιο με πιο έντονη μυρωδιά και γεύση, για παράδειγμα, τρώγεται συνήθως με μικρότερες μπουκιές.

Ο στόχος της καινούριας μελέτης ήταν να κατανοήσουμε τους παράγοντες που καθιστούν κάποιο φαγητό πιο χορταστικό από κάποιο άλλο.

Πολλά προϊόντα σήμερα απευθύνονται στον καταναλωτή με την ταμπέλα «χαμηλό σε λιπαρά», αλλά η κατανάλωση αυτών των τροφίμων μπορεί να οδηγήσει σε υπερφαγία μετά από λίγη ώρα, μας λέει ο διατροφολόγος Dr. Malte Rubach, ο οποίος συμμετείχε στη μελέτη του Γερμανικού Κέντρου Έρευνας της Χημείας των Τροφίμων, ενός δημόσιου οργανισμού στο Μόναχο, ο οποίος δημοσιοποίησε και την έρευνα.

“Θέλαμε να εξετάσου29welloil-articleInlineμε αν υπάρχει τρόπος να μειώσουμε την περιεκτικότητα των τροφών σε λίπος, χωρίς να θυσιάσουμε τη γεύση ή τη μυρωδιά”, λέει ο Dr. Rubach.

Οι ερευνητές, οι οποίοι σημειωτέον δεν έλαβαν κανενός είδους επιχορήγηση από παραγωγούς ελαιολάδου, ξεκίνησαν τη μελέτη συγκρίνοντας την επίδραση τεσσάρων διαφορετικών λιπαρών ουσιών στο αίσθημα κορεσμού. Χοιρινό λίπος, βούτυρο, ελαιόλαδο και έλαιο canola. Το έλαιο canola έχει λιγότερα μονοακόρεστα λιπαρά από το ελαιόλαδο, αλλά και λιγότερα κορεσμένα λιπαρά και συχνά χρησιμοποιείται μαζί με το ελαιόλαδο ως ένα υγιεινό υποκατάστατο άλλων μαγειρικών λιπών.

Οι ερευνητές εξέτασαν 120 άτομα, τα οποία χώρισαν σε 5 ομάδες. Από τους συμμετέχοντες ζητήθηκε να τρώνε 500 γραμμάρια γιαούρτι κάθε μέρα για τρεις μήνες. Στις τέσσερις από τις πέντε ομάδες το γιαούρτι ήταν εμπλουτισμένο με κάποιο από τα τέσσερα λίπη. Η πέμπτη ομάδα, η ομάδα ελέγχου, έτρωγε σκέτο γιαούρτι 0%.

Οι συμμετέχοντες παρακολουθούνταν στενά και έκαναν διαρκώς εξετάσεις αίματος. Δε γνώριζαν τι περιείχε το γιαούρτι τους, παρόλα αυτά για λόγους δεοντολογίας είχαν ενημερωθεί ότι μπορεί να περιείχε ζωικό ή φυτικό λίπος.

Μετά την κατανάλωση του γιαουρτιού, η ομάδα του ελαιολάδου έδειξε τη μεγαλύτερη αύξηση των επιπέδων της σεροτονίνης στο αίμα, μιας ορμόνης που συνδέεται με το αίσθημα του κορεσμού. Επίσης τις περισσότερες μέρες επέδειξε μείωση της συνολικής θερμιδικής πρόσληψης, η οποία οδήγησε σε σταθεροποίηση του βάρους τους, κάτι το οποίο παρατηρήθηκε και σε δυο ακόμη ομάδες, του βουτύρου και την ομάδα ελέγχου.

Οι ομάδες που το γιαούρτι τους περιείχε canola και χοιρινό λίπος αύξησαν το βάρος τους κατά τη διάρκεια της μελέτης. Αντί να αντικαταστήσουν κάποιο γεύμα με το γιαούρτι που τρώγανε, απλώς το πρόσθεσαν στη διατροφή τους.

“Μπορείς να παρατηρήσεις ότι οι συμμετέχοντες που ένιωθαν κορεσμό, μείωσαν τη συνολική θερμιδική πρόσληψη”, λέει ο Dr. Rubach,“ενώ οι υπόλοιποι δεν τη μείωσαν και έβαλαν βάρος”.

Οι ερευνητές παρατήρησαν με έκπληξη ότι η ομάδα της canola, σημείωσε αύξηση του βάρους και του σωματικού λίπους, παρά το γεγονός ότι η canola έχει παρόμοιες ιδιότητες με το ελαιόλαδο και θεωρείται εξίσου υγιεινή. Έτσι σχεδίασαν την επόμενη φάση της μελέτης για να δούνε αν υπήρχε κάτι διαφορετικό στα δυο έλαια, πέρα από τα κοινά θρεπτικά συστατικά τους.

Αυτή τη φορά τα υποκείμενα χωρίστηκαν σε δύο ομάδες που κατανάλωναν και πάλι γιαούρτι 0%. Σε μια από τις ομάδες το γιαούρτι περιείχε ένα αρωματικό εκχύλισμα που έδινε τη μυρωδιά του ελαιολάδου, χωρίς όμως να προστεθεί καθόλου λίπος.

Αυτοί που έτρωγαν το απλό γιαούρτι είχαν πτώση στα επίπεδα της σεροτονίνης και ανέφεραν μικρότερο κορεσμό. Γι’αυτό και δε μείωσαν τις θερμίδες που κατανάλωναν. Η θερμιδική πρόσληψη αυξήθηκε κατά 176 θερμίδες τη μέρα.

Αντίθετα, η ομάδα που έτρωγε το γιαούρτι με τη γεύση του ελαιολάδου μείωσε τις θερμίδες που κατανάλωνε καθημερινά και έδειξε καλύτερη ανταπόκριση σε εξετάσεις μέτρησης σακχάρου του αίματος. Άλλωστε οι απότομες αυξομειώσεις των επιπέδων του σακχάρου του αίματος συμβάλλουν στη δημιουργία του αισθήματος της πείνας από τη μια και του κορεσμού από την άλλη.

Οι ερευνητές απέδωσαν την επίδραση της μυρωδιάς του ελαιολάδου σε δύο αρωματικές ενώσεις, οι οποίες βρίσκονται σε αφθονία στο ποιοτικό ελαιόλαδο. Μια από αυτές είναι η εξανόλη που θεωρείται ότι έχει το άρωμα φρεσκοκομμένου γρασιδιού.

Ο Dr. Rubach λέει ότι επειδή σε πρώτη φάση η έρευνα ήταν μικρή, δεν είναι καλή ιδέα να δώσουμε οποιεσδήποτε συστάσεις βασιζόμενοι σε αυτήν. Αλλά τα ευρήματα δείχνουν πως ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι ένα γεύμα δεν είναι απλώς αυτό που βλέπουμε στο πιάτο.

“Είναι η πρώτη φορά που αντιλαμβανόμαστε ότι εκτός από τα λιπαρά οξέα, τις πρωτεΐνες και τους υδατάνθρακες, υπάρχουν και άλλα πράγματα που επιδρούν στον κορεσμό”, λέει. “Οτιδήποτε ολοκληρώνει την εντύπωση που μας δίνει ένα γεύμα, έχει τη σημασία του.”

Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα! 

Σας περιμένουμε και στην κλειστή ομάδα μας “Δεν είμαι τέλεια μαμά” για να γίνουμε μια όμορφη παρέα

[dt_button size=”medium” animation=”none” color=”http://well.blogs.nytimes.com/2013/03/29/is-the-secret-to-olive-oil-in-its-scent/

” link=”” target_blank=”true”]Μετάφραση[/dt_button]

Write A Comment