Όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με τη διατροφή τόσο ως αθλούμενη όσο και ως επιστήμονας, έχω δει πολλές διατροφικές οδηγίες να αποδεικνύονται τελικά διατροφικοί μύθοι και να καταρρίπτονται.

Η αλήθεια είναι ότι η έρευνα στον τομέα της διατροφολογίας εξελίσσεται και οι διαιτολόγοι είναι υποχρεωμένοι να αντιμετωπίζουν με κριτικό πνεύμα τις έρευνες που παρουσιάζονται κατά καιρούς. Από την άλλη τα τελευταία χρόνια με τη διάδοση του διαδικτύου ως πηγή πληροφόρησης, κυκλοφορούν πολλές δίαιτες – μια λέξη που ούτως ή άλλως απεχθάνομαι – οι οποίες βασίζονται σε λάθος διατροφικά μοντέλα.

Ξεχώρισα 5 διατροφικούς μύθους που πλέον είμαι πεπεισμένη κι εγώ, καθώς και η πλειονότητα των διατροφολόγων ότι έχουν καταρριφθεί.

Μύθος Νο 1: Απαγορευμένες τροφές

Κάποτε πίστευα ότι το γιαούρτι με 0% λιπαρά και φυσικά χωρίς ζάχαρη ήταν η καλύτερη επιλογή. Όταν άρχισα να δουλεύω, οι συνάδελφοι μου κι εγώ κάναμε μια τυφλή δοκιμή γιαουρτιών. Αφού δοκιμάσαμε τα γιαούρτια με 0% λιπαρά και χωρίς ζάχαρη από τη μια και τα κανονικά γιαούρτια με 1% ή 3% λιπαρά με φρούτα και ζάχαρη από την άλλη, διαπιστώσαμε πόσο πιο χορταστικά ήταν τα κανονικά γιαούρτια. Μετά από χρόνια και αφού έχω διαπιστώσει την επιτυχία του να συμβουλεύω τους πελάτες μου να τρώνε φαγητά που είναι υγιεινά, αλλά πάνω απ’ όλα είναι νόστιμα, είμαι ευγνώμων για εκείνη την τυφλή δοκιμή. Το να τρως τροφές που ικανοποιούν τόσο το μυαλό όσο και το σώμα είναι το μεγαλύτερο μυστικό για μια υγιή σχέση με το φαγητό.

Πιστεύω ότι πολλοί άνθρωποι παχαίνουν επειδή προσπαθούν να κάνουν τις τέλειες διατροφικές επιλογές, αντί να χρησιμοποιούν την απλή λογική. Πολλοί άνθρωποι μπερδεύονται από πολύπλοκες δίαιτες που δεν ταιριάζουν στον τρόπο ζωής τους, πόσο μάλλον στο γούστο τους.

Lisa Rutledge Διατροφολόγος ειδικευμένη στη διατροφική συμπεριφορά και blogger

διατροφικοί μύθοι

Μύθος Νο 2: Οι υδατάνθρακες παχαίνουν

Πριν ολοκληρώσω τις σπουδές μου στη διατροφολογία, έτρωγα κυρίως πρωτεΐνες και ελάχιστους υδατάνθρακες πιστεύοντας ότι αυτό ήταν το καλύτερο για το σώμα μου. Τώρα πια που έχω αποκτήσει τις γνώσεις και κατανοώ το ρόλο που παίζουν τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως στην άσκηση και στην υγεία του οργανισμού, τρώω αλλά και προτείνω μια πολύ πιο υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή.

Madeline Basler Διαιτολόγος διατροφολόγος με master στην κλινική διατροφή

Μύθος Νο 3: Υπάρχουν καλές και κακές τροφές

Τα πρώτα χρόνια δούλευα ως διατροφολόγος σε νοσοκομείο και έδινα στους ασθενείς μου λίστες με “καλές και κακές τροφές” για να χάσουν βάρος. Με τα χρόνια και όταν ασχολήθηκα ιδιωτικά με τη διαιτολογία, συνειδητοποίησα ότι η διατροφή που βασίζεται σε λίστες δεν οδηγεί σε μια υγιεινή διατροφική συμπεριφορά. Το να συμβουλεύεις έναν άνθρωπο να απέχει από τροφές που αγαπάει θα τον οδηγήσει αναπόφευκτα σε ανεξέλεγκτη πρόσληψη αυτών των τροφών στο μέλλον. Τώρα προσπαθώ να εκπαιδεύω τους πελάτες μου πώς να επιλέγουν μια ισορροπημένη διατροφή που βασίζεται στην κατανάλωση θρεπτικών τροφίμων, αλλά περιλαμβάνει και μερικές από τις αγαπημένες τους ανθυγιεινές επιλογές περιστασιακά.

Kristen Smith Master και Bachelor στην κλινική διατροφή ειδικευμένη στον έλεγχο του βάρους

Μύθος Νο 4: Να τρως μόνο γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά

Κάποτε έτρωγα μόνο γαλακτοκομικά με 0% λιπαρά. Όταν όμως άρχισα να ερευνώ το θέμα των γαλακτοκομικών, διαπίστωσα προς έκπληξή μου ότι οι έρευνες πλέον αποδεικνύουν ότι το να τρώμε γαλακτοκομικά υψηλά σε λιπαρά στα πλαίσια μιας υγιεινής διατροφής, στην πραγματικότητα μας βοηθάει να χάσουμε βάρος. Οι πιο πρόσφατες έρευνες μάλιστα συνδέουν την κατανάλωση γαλακτοκομικών υψηλών σε λιπαρά, τόσο με χαμηλότερο βάρος όσο και με μικρότερο ποσοστό λίπους στην περιοχή της κοιλιάς. Επίσης, εγώ δεν αλλάζω με τίποτα την κρεμώδη υφή των γαλακτοκομικών που περιέχουν λιπαρά. Λατρεύω το ελληνικό γιαούρτι και το τρώω με δημητριακά πολλές φορές ως πρωινό. Το συνδυάζω με μούρα, φυστικοβούτυρο και κανέλα κι έτσι απολαμβάνω ένα χορταστικό πρωινό που με κρατάει για ώρες.

Amy Gorin Διαιτολόγος, σύμβουλος διατροφής και δημοσιογράφος.

Μύθος Νο 5: Να καταναλώνεις λίγες θερμίδες

Όταν ήμουν στο πανεπιστήμιο θυμάμαι ότι είχα πάθει εμμονή με κάποια σνακ τύπου κράκερ που περιέχουν μόνο 100 θερμίδες. Τα θεωρούσα μια ιδανική επιλογή – όλα αυτά τα κρακεράκια με λιγότερες από 100 θερμίδες! Ούτε που φανταζόμουν ότι αυτές οι θερμίδες που έλειπαν αντικαθίστανται από χημικά και βλαβερά πρόσθετα. Σήμερα που είμαι πιο μεγάλη και φυσικά πιο σοφή πάνω στο θέμα, δεν με ενδιαφέρουν καθόλου οι θερμίδες, αλλά η ποιότητα των τροφίμων που καταναλώνω. Σήμερα τα σνακ μου περιλαμβάνουν μόνο φρούτα και ξηρούς καρπούς.

Emily Cope Διατροφολόγος με master στη διατροφή και τη διαιτολογία

διατροφικοί μύθοι

Ο λόγος για τον οποίο ξεχώρισα αυτούς τους μύθους είναι επειδή κάποτε τους πίστευα κι εγώ. Όλους! Όταν διάβασα για τα κρακεράκια δε, σκέφτηκα μισογελώντας και μισοκλαίγοντας πόσους τόνους από δαύτα έχω καταναλώσει στην εφηβεία μου επειδή είχαν λίγες θερμίδες.

Σήμερα – ότι σιχαίνομαι τη λέξη δίαιτα στο έχω πει έτσι; – πιστεύω σε μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή και ζωή γενικότερα, χωρίς να αποκλείω τίποτα απολύτως από τη διατροφή μου. Και κυρίως…χωρίς να “καταναλώνω” διατροφικούς μύθους!

Σας περιμένουμε και στην κλειστή ομάδα μας fitmamaδες για να κάνουμε μαζί το ταξίδι προς ένα πιο υγιές σώμα και να υποστηρίζουμε η μια την άλλη!.

(Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή του άρθρου χωρίς άδεια)

Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα! 

Αφήστε το σχόλιο σας εδώ κάτω γιατί εμείς θέλουμε να το διαβάσουμε και να κάνουμε κουβεντούλα!

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

1 Comment

  1. Πολύ χρήσιμα όλα αυτά. Κι εγώ τα πίστευα όλα μέχρι που διάβασα αυτό το κείμενο! Σοκαριστικό λίγο, πόσες λάθος πληροφορίες έχουμε. Αλλά πραγματικά βγάζουν νόημα αυτά που γράφεις. Ευχαριστώ!

Write A Comment

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.