Mimamoru – Αν τα παιδιά μαλώνουν συνέχεια δοκίμασε την ιαπωνική προσέγγιση

Αλήθεια, τι κάνεις όταν τα μικρά σου τσακώνονται;

Ποια είναι η πρώτη σου αντίδραση;

 «Προσπαθώ να σταματήσω τον καυγά» μάλλον καταλήγοντας να ζητήσουν συγγνώμη ο ένας από τον άλλο. Εάν αυτή είναι η απάντησή σου, τότε να ξέρεις ότι είναι η αντίδραση των περισσότερων γονιών σε όλον τον κόσμο.

Στην Ιαπωνία όμως έχουν έναν άλλο, πιο αποτελεσματικό τρόπο. Τα σχολεία πρώιμης παιδικής ηλικίας και φροντίδας, στα οποία πηγαίνει το 97% των παιδιών στην Ιαπωνία ηλικίας 3-6 ετών, εφαρμόζουν μια στρατηγική πειθαρχίας που ονομάζεται “Mimamoru”. Η οποία κυριολεκτικά σημαίνει προστασία ή φύλαξη.

Τι είναι η προσέγγιση Mimamoru;

Υπάρχει μια μελέτη με τίτλο «Γιατί οι Ιάπωνες Εκπαιδευτικοί δεν παρεμβαίνουν στους τσακωμούς των παιδιών; Τα Χαρακτηριστικά της Προσέγγισης Mimamoru». Εκεί λέει ότι η προσέγγιση Mimamoru θεωρείται ως «διδασκαλία μέσω της παρακολούθησης». Και αυτός ο τρόπος ενισχύει έμμεσα τη γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.



Στην προσέγγιση Mimamoru, οι ενήλικες αποφεύγουν σκόπιμα να παρέμβουν όταν βλέπουν δύο παιδιά να τσακώνονται ή να διαφωνούν.

Η βασική αρχή αυτής της ιαπωνικής πρακτικής είναι ότι οι ενήλικες εμπιστεύονται τα παιδιά. Πιο συγκεκριμένα τα βοηθούν να χτίσουν την ικανότητά τους να μαθαίνουν μέσα από τις καθημερινές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Και ας συμπεριλαμβάνονται μέσα σε αυτές και οι τσακωμοί, είναι οκ.



Πότε πρέπει να παρέμβουν οι ενήλικες;

Η προσέγγιση Mimamoru απαιτεί όσο γίνεται λιγότερη παρέμβαση από τους ενήλικες.

Σε περίπτωση κλιμάκωσης του τσακωμού, οι ενήλικες είναι πάντα έτοιμοι να παρέμβουν. Πλησιάζουν τα παιδιά για να παρατηρήσουν και να αποφασίσουν εάν οποιαδήποτε παρέμβαση είναι απαραίτητη για να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους.

Πχ. Αν υπάρξει δάγκωμα στον τσακωμό των παιδιών, ο ενήλικας πλησιάζει και πιάνει το παιδί από το χέρι ή από τον ώμο. Χωρίς όμως να του πει κάτι. Ο ενήλικας θα πρέπει να κρίνει εάν ο κίνδυνος σωματικής βλάβης μπορεί να είναι μεγαλύτερος από οποιοδήποτε όφελος από την μη επέμβαση. Σε μια τέτοια περίπτωση το σημάδι από το δάγκωμα μπορεί να έχει μεγαλύτερη επίπτωση στη σχέση των παιδιών από ότι ο πόνος.

Με άλλα λόγια, οι εκπαιδευτικοί επιτρέπουν στα παιδιά να επιλύουν τις διαφορές μόνα τους. Προσαρμόζουν τη θέση τους και την απόσταση τους από τον τσακωμό. Είναι και αυτό ένα ειδος παρέμβασης. Αυτή η έμμεση παρέμβαση θεωρείται βασική αρχή της προσέγγισης Mimamoru.



Η προσέγγιση Mimamoru έχει τρία κύρια χαρακτηριστικά

Οι τσακωμοί με ξύλο δεν λύνουν τα προβλήματα

Με την ελαχιστοποίηση της παρέμβασης, οι ενήλικες δημιουργούν την ευκαιρία στα παιδιά να βιώσουν σωματικό πόνο, απογοήτευση, ακόμη και ενοχές. Μπορούν να αντιληφθούν μόνα τους ότι πρέπει να ζητήσουν συγγνώμη και να μάθουν ότι οι τσακωμοί με σωματικό πόνο δεν λύνουν κανένα πρόβλημα.



Η συγγνώμη είναι ειλικρινής

Συνήθως όταν παρεμβαίνουν οι ενήλικες, τα παιδιά θα αναγκαστούν να πουν μια συγγνώμη που δεν εννοούν.

«Ο τσακωμός είναι μια ευκαιρία για τα παιδιά να μεγαλώσουν. Αν οι εκπαιδευτικοί παρέμβουν και κρίνουν τις συμπεριφορές τους, σωστές ή λάθος, αυτό θα τους χαρακτηρίσει ως καλά ή κακά παιδιά. Και αυτό σίγουρα θα επηρεάσει αρνητικά τις σχέσεις τους », λέει η μελέτη.



Συγκρούσεις και τσακωμοί συμβαίνουν όταν συμμετέχουμε σε μια ομάδα

Σύμφωνα με την μελέτη, τα παιδιά των σχολείων που εφαρμόζεται η προσέγγιση Mimamoru προσπαθούν να λύσουν το πρόβλημα, ακόμη και ως διαμεσολαβητές.

Το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί κρατούν αποστάσεις, επιτρέπουν στα άλλα παιδιά να πάρουν τον έλεγχο της κατάστασης και να λύσουν το πρόβλημα μεταξύ τους.

Εκτός από το ότι η μη παρέμβαση επιτρέπει στα παιδιά να λύσουν μια σύγκρουση, τους επιτρέπει επίσης να βιώσουν μια σύγκρουση και να τους κάνει να καταλάβουν ότι όταν ζουν σε μια ομάδα, «τα πράγματα δεν θα λειτουργούν πάντα όπως θέλουν».



Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο μπορούν σίγουρα να πάρουν μερικά στοιχεία από την προσέγγιση του Mimamoru, μαθαίνοντας περισσότερα για αυτήν.

Αλήθεια; Εσύ θα σκεφτόσουν να δοκιμάσεις την προσέγγιση του Mimamoru στο σπίτι;



Με πληροφορίες από smartparenting.com & Nakatsubo, F., Ueda, H. & Kayama, M. Why Don’t Japanese Early Childhood Educators Intervene in Children’s Physical Fights? Some Characteristics of the Mimamoru Approach. Early Childhood Educ J (2021).

Λίζα

(Κοινοποιήστε αυτό το άρθρο. Όμως δεν επιτρέπεται η αντιγραφή του χωρίς άδεια)

Κάντε κλικ στα εικονίδια και ακολουθήστε μας στις σελίδες μας στο facebook και στο Instagram!

Write A Comment

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.