Το γράψιμο είναι για μένα μια μεγάλη αγάπη. Γράφω καθημερινά, στις πιο όμορφες, τις πιο στενάχωρες, στις απλές και τις ιδιαίτερες στιγμές μου. Γράφω όπως αναπνέω. Εντούτοις πάντοτε μισούσα να γράφω στο σχολείο. Η έκθεση και οι εργασίες κειμένων ήταν για εμένα η χειρότερη μου. Γιατί άραγε;

Το γράψιμο είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό εργαλείο για την επικοινωνία, την έκφραση των συναισθημάτων μας και την ανταλλαγή ιδεών.

Άλλες φορές πάλι είναι η διαδικασία που ακολουθούμε προκειμένου να σκεφτούμε, να αναλύσουμε και να ξεδιαλύνουμε μπερδεμένες ή πολύπλοκες σκέψεις μας.

Το κλασικό στερεότυπο «μια εικόνα, χίλιες λέξεις» που κάνει πάταγο στην εποχή μας, δε θα μπορούσε να είναι πιο ανακριβές! Ποια εικόνα εκφράζει τόσο περίτεχνα την ανθρώπινη κατάσταση, τα συναισθήματα, τα κίνητρα όσο η καλοδιαλεγμένη γλώσσα;

Η ικανότητα να γράφουμε καλά επομένως, είναι μια ιδιαίτερα σημαντική δεξιότητα, είτε τη χρησιμοποιούμε για επαγγελματικούς λόγους είτε για προσωπικούς.

Ωστόσο για να φτάσει κάποιος άνθρωπος στο επίπεδο να μεταφέρει γραπτά ένα νόημα με ακριβή τρόπο, απαιτείται ιδιαίτερη προσπάθεια κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Πώς λοιπόν μπορούμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να γράψουν και είναι δυνατόν να κάνουμε το γράψιμο αυθόρμητο και διασκεδαστικό;

Ευτυχώς υπάρχουν πολλοί τρόποι για να τα καταφέρουμε και να βοηθήσουμε τα παιδιά να αγαπήσουν το γράψιμο, χωρίς να τους δημιουργήσουμε κανένα είδος πίεσης.

Πώς να μεγαλώσουμε παιδιά που αγαπούν το γράψιμο

  • Διαβάζουμε βιβλία μαζί με τα παιδιά.

Το διάβασμα μαζί με τα παιδιά μας είναι μια χαλαρωτική δραστηριότητα που μπορούμε να κάνουμε καθημερινά. Μπορούμε να συζητάμε με τα παιδιά για τους συγγραφείς των βιβλίων και το έργο τους ή να μιλήσουμε για το μήνυμα που προσπαθούν να περάσουν.

Ενδιαφέρουσες λέξεις ή εκφράσεις μπορούν να μας τραβήξουν την προσοχή.

Όσο περισσότερο έρχονται τα παιδιά σε επαφή με γραπτά κείμενα με πλούσιο λεξιλόγιο, περίπλοκες συντακτικές δομές και ενδιαφέρον περιεχόμενο, τόσο πιο πιθανό είναι να προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσουν παρόμοιο λεξιλόγιο και δομή σε δικό τους γραπτό.

  • Δίνουμε το καλό παράδειγμα γράφοντας.

Τα παιδιά μαθαίνουν από το παράδειγμά μας. Όταν λοιπόν μας βλέπουν να γράφουμε, θεωρούν το γράψιμο ως ένα φυσιολογικό κομμάτι της καθημερινότητας, το οποίο θα αρχίσουν σταδιακά να υιοθετούν φυσιολογικά σαν μέρος του παιχνιδιού.

Άλλωστε καθώς μεγαλώνουν, τα παιδιά έχουν την τάση να μιμούνται συνήθειες που ζουν καθημερινά στο οικείο περιβάλλον τους.

Ο γιος μου ο Μάνος στην ηλικία των 7 σήμερα έχει ήδη δικό του ημερολόγιο από πέρσι, μαζί με 5-6 ακόμα σημειωματάρια, όπου γράφει. Μη με ρωτήσετε τι! Αυτό είναι προσωπική του υπόθεση. Σημασία έχει ότι γράφει χωρίς να του το ζητήσει κανείς, για διασκέδαση και για να εκφράζεται και αυτό με κάνει πάρα πολύ χαρούμενη. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι χαίρεται να κάνει τις εργασίες του σχολείου, το ακριβώς αντίθετο μάλιστα! (είναι ένα απόλυτα φυσιολογικό και υγιές παιδί απ’ ότι καταλαβαίνεις 🙂 )

  • Έχουμε πάντα στο σπίτι ποικιλία γραφικής ύλης.

Τετράδια, μολύβια, μαρκαδόροι, στυλό είναι τα αυτονόητα, αλλά μπορούμε να εμπλέξουμε και άλλα αντικείμενα για διασκεδαστικό γράψιμο.

Ένας μαυροπίνακας για παράδειγμα είναι εξαιρετικά χρήσιμος, όπως μου έχει δείξει η εμπειρία μου. Μεγάλα χαρτόνια και ιδιαίτερα μολύβια σε διάφορα μεγέθη και χρώματα, μαγνητικά γράμματα ή γράμματα από διάφορα υλικά, μπορούν να ερεθίσουν τη δημιουργικότητα και το χιούμορ των παιδιών.

  • Εκτελούμε χρέη γραμματέα για τα μικρά μας

Όταν τα παιδιά αφηγούνται ιστορίες, είτε αυτές είναι πραγματικές είτε φανταστικές, προσπαθούμε να αποτυπώσουμε σε χαρτί τα λόγια τους – λέξη προς λέξη.

Στη συνέχεια μπορούμε να εκτυπώσουμε και να τους διαβάζουμε τις ιστορίες τους, μια διαδικασία την οποία τα παιδιά διασκεδάζουν ιδιαίτερα.

Με αυτόν τον τρόπο αποκτούν ένα σημαντικό κίνητρο για να επανέλθουν με ακόμα πιο ευφάνταστες και καλά διατυπωμένες ιστορίες.

  • Χρησιμοποιούμε το γραπτό λόγο ως μέσο επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια.

Η λίστα με τα ψώνια, η λίστα με τις αρμοδιότητες του κάθε μέλους της οικογένειας, σημειωματάκια στο ψυγείο ή γραπτά μηνύματα σε στένσιλς με αστειάκια, ανέκδοτα ή ποιηματάκια, μπορούν να αποτελούν κομμάτι της καθημερινότητάς μας.

Μπορούμε να γράφουμε γράμματα ο ένας στον άλλο ή σε φίλους και συγγενείς που ζουν μακριά. Ξέρω…είναι ένα ξεχασμένο είδος επικοινωνίας η αλληλογραφία, αλλά εγώ προσωπικά τη λατρεύω και τη βρίσκω εξαιρετικά χρήσιμη.

Είναι τόσο όμορφο να αφιερώνουμε χρόνο για να επικοινωνούμε γραπτά με τους ανθρώπους που αγαπάμε!

  • Δίνουμε στα παιδιά τον προσωπικό τους χρόνο και σεβόμαστε την ιδιωτικότητά τους.

Τα παιδιά χρειάζονται τον μοναχικό χρόνο για να μπορούν να σκεφτούν, να φανταστούν και γιατί όχι; Να γράψουν κιόλας. Όταν σεβόμαστε τα όρια και την ιδιωτική ζωή των παιδιών, αυτά μαθαίνουν ότι οι σκέψεις και τα συναισθήματά τους, τους ανήκουν. Κατ’ επέκταση και τα γραπτά τους, τα οποία δεν χρειάζεται να έχουν κάποιο σκοπό ή κάποια χρησιμότητα.

Άλλωστε η ίδια η διαδικασία της γραφής έχει τεράστια χρησιμότητα!

Όσο για τον γιο μου, πιστεύω ότι καθώς μεγαλώνει θα καταφέρει να συνδυάσει την αγάπη του για το γράψιμο όπως το καλλιεργεί στο σπίτι, με τις δεξιότητες και τις γνώσεις που αποκτάει στο σχολείο, έτσι ώστε να γράφει πάντα όμορφα και με αγάπη. Είτε για προσωπική ευχαρίστηση είτε για επαγγελματικούς λόγους.

Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα! 

Σας περιμένουμε και στην κλειστή ομάδα μας “Δεν είμαι τέλεια μαμά” για να γίνουμε μια όμορφη παρέα

Αφήστε το σχόλιο σας εδώ γιατί εμείς θέλουμε να το διαβάσουμε και να κάνουμε κουβεντούλα

Write A Comment