Θα γίνει το μωρό μου “ Baby Einstein ”;

Έχεις ακούσει ποτέ για τις σειρές εκπαιδευτικών dvd και βίντεο για μωρά; Μάλλον ναι. Τι ακριβώς όμως είναι; Η πιο γνωστή σειρά είναι αυτή της εταιρείας Walt Disney και περιλαμβάνει το πολύ γνωστό “Baby Einstein”. Είναι λοιπόν προϊόντα multimedia και παιχνίδια που ειδικεύονται σε διαδραστικές δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Τα θέματα που προβάλει αφορούν στη μουσική, την τέχνη, την γλώσσα, την επιστήμη και τα μαθηματικά.

Πολύ ωραία ακούγεται μέχρι εδώ. Όλοι οι γονείς θα ήθελαν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτύξουν τις ικανότητες τους από μικρή ηλικία. Ακούω και διαβάζω μαμάδες που ψάχνουν να αγοράσουν τα εκπαιδευτικά dvd τύπου «Baby Einstein», «Brainy Baby» κ.α, θεωρώντας βέβαια ότι εκπληρώνουν το σκοπό τους. 

Στο διαδίκτυο βρήκα πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις μαμάδων που χρησιμοποιούν τα dvd Baby Einstein: 

-«Έχουμε το baby einstein και είναι ΤΕΛΕΙΟ. Η μικρή το λατρεύει. Δεν μπορείς να φανταστείς με τι προσήλωση το κοιτάει!!! Κρατάει περίπου 25 σωτήρια λεπτά και έχει μόνο μουσική, όποτε δεν σε ενδιαφέρει να είναι στα ελληνικά.» 

-«Το μικρό μου έκατσε μισή ώρα και παρακολούθησε. Μισή συνεχόμενη ώρα!! Μιλάμε για θαύμα! Θα μπορούσα να είχα κάνει μπάνιο, να πλύνω πιάτα, να πιω καφέ, να κάνω ότι ήθελα επί μισή ώρα!!» 

-«της βάζω συχνά και βλέπει dvd, και τα baby einstein της αρέσουν πολύ..
δεν έχω αυταπάτες οτι την κάνουν έξυπνη, αλλά την κάνουν να γελάει, και μου δίνουν λίγη ώρα να κάνω κάτι… ένα τέταρτο – είκοσι λεπτά ανάσας… απόλυτα απαραίτητα για μένα….»
 

Φαίνεται τα παιδιά να τα λατρεύουν όσο και οι μαμάδες. Και θα πεις εντάξει δεν τρέχει και τίποτα αν δεν γίνει πιο έξυπνο το παιδί μου βλέποντάς το όπως μου υποσχέθηκαν, απλά διασκεδάζει. Είναι έτσι όμως; 

Ο Δημήτρης Χρηστάκης είναι καθηγητής Παιδιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον και διευθυντής στο Κέντρο Υγείας του Παιδιού στο Παιδιατρικό Ερευνητικό Ινστιτούτο του Σιάτλ.  Ο κ.Χρηστάκης και οι συνεργάτες του ερεύνησαν το θέμα και συμπεριέλαβαν στην έρευνά τους 1009 γονείς με παιδιά από 2 έως 24 μηνών. 

Μελέτησαν έξι κατηγορίες παρακολούθησης τηλεόρασης και dvd και κατέληξαν στις εξής 4:

  1. Dvds και βίντεο για μωρά (πχ Baby Einstein)
  2. Εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά (πχ  Sesame Street)
  3. Μη εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά (πχ Μπομπ ο Σφουγγαράκης)
  4. Τηλεόραση για ενήλικες (πχ Oprah)

Τα αποτελέσματα είναι συγκλονιστικά:

Μέχρι 3 μηνών (ναι καλά διάβασες, μηνών)το 40% των παιδιών εκτίθονταν ή παρακολουθούσαν τακτικά τηλεόραση, dvd ή βίντεο. Μέχρι 24 μηνών το ποσοστό αυξήθηκε στο 90%! Η μέση ηλικία που η έκθεση στην τηλεόραση αυξήθηκε ήταν οι 9 μήνες. Οι γονείς δικαιολόγησαν αυτή την έκθεση των παιδιών τους (κάτω των 2 ετών) λέγοντας πως το έκαναν για την εκπαίδευση, την ψυχαγωγία τους ή το θεώρησαν ηλεκτρονική babysitter. Όσο περίεργη και αν ακούγεται η δικαιολογία ηλεκτρονική babysitter εξηγείται, δεδομένου ότι σε αυτή την ηλικία τα παιδιά απασχολούν συνεχώς τους γονείς τους και τα εκπαιδευτικά dvd  τους δίνουν λίγο χρόνο ξεκούρασης και διαλλείματος , αφού τα παιδιά συγκεντρώνουν όλη την προσοχή τους στην τηλεόραση και αφήνουν τους γονείς ελεύθερους. 

Καμία επιστημονική έρευνα δεν έχει αποδείξει μέχρι σήμερα ότι υπάρχουν οφέλη από αυτή την πρόωρη έκθεση ενός παιδιού στην επίδραση της τηλεόρασης ή των εκπαιδευτικών dvd.

 Σύμφωνα με την έρευνα, για κάθε μία ώρα, που τα μωρά οκτώ έως δεκαέξι μηνών (στην ηλικία δηλαδή που οι γλωσσικές ικανότητες αρχίζουν να διαμορφώνονται) εκτίθονταν  σε  δημοφιλείς σειρές όπως «Brainy Baby» και «Baby Einstein» , μάθαιναν έξι με οκτώ λέξεις λιγότερες από τα άλλα παιδιά. Λέει χαρακτηριστικά ο κύριος Χρηστάκης “Όσο περισσότερα βίντεο παρακολούθησαν, τόσες λιγότερες λέξεις ήξεραν. Αυτά τα μωρά σημείωσαν 10% μικρότερο σκορ στις γνωστικές ικανότητες απ ότι αυτά που δεν παρακολούθησαν αυτά τα βίντεο”. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι τα μωρά μαθαίνουν πιο γρήγορα και καλύτερα από ένα φυσικό ομιλητή που αλληλεπιδρούν μαζί του, απ ότι να βλέπουν τον ίδιο ομιλητή στην οθόνη μιας τηλεόρασης. Κάποιες άλλες δείχνουν ότι παιδιά που περνούσαν χρόνο με τους γονείς τους διαβάζοντάς τους ιστορίες καθημερινά, έδειξαν μικρή αύξηση γλωσσικών δεξιοτήτων.

Baby-watching-TV-007Σε απάντηση των γονιών που υποστηρίζουν ότι επιτρέπουν τα εκπαιδευτικά dvd όπως το “Baby Einstein”, θεωρώντας ότι προωθούν την ανάπτυξη της γλώσσας , κάνουν πιο έξυπνα τα παιδιά και βελτιώνουν τις δεξιότητες ομιλίας, ο κύριος Χρηστάκης λέει: “Αν και αυτά υπόσχονται οι σχεδιαστές των dvd , η πλειοψηφία τους δεν προωθεί την ανάπτυξη της γλώσσας. Εκθέτει τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο των νηπίων σε μια σειρά από υπερβολικά ερεθίσματα, όπως φώτα που αναβοσβήνουν, συνεχείς αλλαγές σκηνών, απότομες ηχητικές αλλαγές και δεν περιλαμβάνει το γονικό τρόπο ομιλίας.” 

Πράγματι, οι εταιρίες που παράγουν αυτά τα DVD χρησιμοποιούν ψυχο-οπτικοακουστικές τεχνικές, όπως τις γρήγορες εναλλαγές χρωμάτων και ήχων για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των παιδιών. Όμως η συγκέντρωση του παιδιού μένει παγιδευμένη στην οθόνη και όποτε αποφασίσει να στρέψει την προσοχή του αλλού, ένας νέος ήχος ή μια έκρηξη χρωμάτων θα του κλέψει εκ νέου την προσοχή. Το φαινόμενο αυτό λανθασμένα εκλαμβάνεται από τους γονείς ως γνήσιο ενδιαφέρον του παιδιού για το πνευματικό περιεχόμενο του βίντεο και έχει ως συνέπεια την εντύπωσή τους ότι το παιδί τους κατανοεί σε κάποιο βαθμό αυτά που βλέπει. Έτσι οδηγούνται στην θεώρηση του βίντεο ως πραγματικά εκπαιδευτικό.(1) 

Τα αποτελέσματα λοιπόν μάλλον είναι αντίθετα από αυτά που θα περίμεναν οι περισσότεροι γονείς που εμπιστεύονται τον τίτλο “εκπαιδευτικό” ή το όνομα Einstein. Άλλωστε είναι γνωστό ότι η εταιρεία πληρώνει ένα σημαντικό ποσό για να μπορεί να χρησιμοποιεί το όνομα του μεγάλου επιστήμονα Einstein, αν και τα προϊόντα δεν έχουν να κάνουν με τον Einstein ή την δουλειά του.  Είναι όμως πολύ καλό marketing. 

Αυτό που συμπέραναν ο κ.Χρηστάκης και οι συνάδελφοί του είναι ότι αυτά τα dvd και βίντεο μπορούν να μεγαλώσουν μια γενιά παιδιών σε υπερδιέγερση. Η ομάδα του διαπίστωσε ότι όσο περισσότερη τηλεόραση παρακολουθούν τα παιδιά τόσο μεγαλύτερα προβλήματα ελλειμματικής προσοχής θα έχουν αργότερα στη ζωή τους.  “Τα μυαλά τους περιμένουν ένα υψηλό επίπεδο διέγερσης και αυτό βλέπουν ως φυσιολογικό”  λέει ο κ.Χρηστάκης η πραγματικότητα τους φαίνεται απλά βαρετή“.

Ακριβώς αυτό που περιγράφω στο άρθρο μου «Fortnite: Το online game που εθίζει παιδιά και εφήβους». Μη φύγεις αν δεν το διαβάσεις. Επιβεβαιώνει ουσιαστικά την έρευνα του κ.Χρηστάκη.

Η Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία προτείνει ΚΑΘΟΛΟΥ τηλεόραση για παιδιά κάτω των 24 μηνών. Τα παιδιά χρειάζονται ένα και μόνο πράγμα τους πρώτους μήνες της ζωής τους – ανθρώπινη επαφή από αληθινούς ανθρώπους. Τελειώνοντας ο καθηγητής λέει “Κάθε αλληλεπίδραση με το παιδί σας έχει νόημα. Ο χρόνος είναι πολύτιμος σε εκείνα τα πρώτα χρόνια, και το μωρό σας παρακολουθεί, μαθαίνοντας από ό, τι κάνετε.”

(Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή του άρθρου χωρίς άδεια)

Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα! 

Αφήστε το σχόλιο σας εδώ κάτω γιατί εμείς θέλουμε να το διαβάσουμε και να κάνουμε κουβεντούλα!

(1)

Στοιχεία

 

Author

Γεια σου! Είμαι e-mama Λίζα, Θεσσαλονικιά από κούνια, καλλιτεχνικό και ανήσυχο πνεύμα, λατρεύω οτιδήποτε κάνει χαρούμενους τους ανθρώπους! (όπως πχ η σπανακόπιτα). Η ζωή μου κινείται γύρω από 2 μικρούς και πολύχρωμους σίφουνες, τον 6 ετών Mini Me (Θάνο) και τον 2 ετών Mini Me Junior (Φοίβο). Μαζί θα ενημερωθούμε, θα διασκεδάσουμε, θα μαγειρέψουμε και θα βγάλουμε από μέσα μας ότι μας βαραίνει! Θα με βρεις στα άρθρα και τις φωτογραφίες του e-mama.gr, στα social media, στην επικοινωνία! :)