Photo KatarinaGondova

Το διάβασμα στο σπίτι δεν ωφελεί τα παιδιά δημοτικού

«Δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι οποιοσδήποτε φόρτος σχολικής εργασίας, βελτιώνει την ακαδημαϊκή απόδοση των παιδιών στο δημοτικό.»

Αυτή η δήλωση περιέχεται στην έρευνα του Harris Cooper, (καθηγητής Ψυχολογίας και Νευροεπιστήμης) – Synthesis of Research on Homework. Και τα συμπεράσματα του συζητήθηκαν πολύ, όπως στο άρθρο από το οποίο τα βρήκα και ξεκίνησα την έρευνα μου στο salon.com. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι η πρακτική του διαβάσματος στο σπίτι είναι αποδεκτή από όλους σχεδόν. Δύσκολα κάποιος γονιός ή δάσκαλος θα την αμφισβητήσει.

Αν όμως εξετάσουμε τα δεδομένα αυτής της πρακτικής πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι : Το διάβασμα στο σπίτι έχει οφέλη, αλλά τα οφέλη του εξαρτώνται από την ηλικία.

Για τα παιδιά δημοτικού, η έρευνα δείχνει ότι τα μικρά μαθαίνουν και αφομοιώνουν καλύτερα το μάθημα που γίνεται μέσα στην τάξη. Το διάβασμα στο σπίτι είναι απλά έξτρα δουλειά, χωρίς τα ίδια οφέλη. Όταν τα παιδιά φτάνουν στο γυμνάσιο οι εργασίες στο σπίτι, τους παρέχουν ακαδημαϊκό όφελος. Και πάλι όμως με προϋποθέσεις. Αν ξεπεραστούν οι 2 ώρες ενασχόλησης με αυτές, τότε τα οφέλη χάνονται.

Το διάβασμα στο σπίτι δεν ωφελεί τα παιδιά δημοτικού

Πριν κάποιος θεωρήσει κουταμάρες όλα αυτά, να πούμε το εξής. Ο Cooper συνέταξε 120 μελέτες το 1989 και άλλες 60 μελέτες το 2006. Μέσα από την περιεκτική ανάλυση πολλαπλών ερευνητικών μελετών λοιπόν, δεν βρέθηκαν αποδεικτικά στοιχεία ακαδημαϊκού οφέλους σε παιδιά δημοτικού.

Δυστυχώς όμως, φαίνεται ότι το homework μπορεί να έχει ακόμη και αρνητικό αντίκτυπο στη στάση των μικρότερων παιδιών απέναντι στο σχολείο.

Γιατί όμως το διάβασμα στο σπίτι δε φαίνεται να ωφελεί τα μικρότερα παιδιά;

Ένα παιδί που μόλις αρχίζει το σχολείο αξίζει την ευκαιρία να αναπτύξει αγάπη για τη μάθηση. Αν όμως περιορίζονται κατά πολύ οι απαραίτητες ώρες παιχνιδιού του για το διάβασμα. Αν χάνονται οι ώρες με την οικογένεια για το διάβασμα. Αν βλέπει εξαντλημένους γονείς-αστυνομικούς στο τέλος της ημέρας. «Κάνε γρήγορα τα μαθήματα σου», «Τώρα θα σε εξετάσω» για το διάβασμα. Τότε είναι απόλυτα φυσιολογικά τα συμπεράσματα της έρευνας του Cooper για τα μικρότερα παιδιά.

Αυτό προφανώς συνδέεται άριστα με το ενδιαφέρον άρθρο του κ. Τσιργιώτη. -> “Γονείς είναι λάθος να διαβάζετε τα παιδιά σας”. Οι εργασίες σε μικρότερα παιδιά θα πρέπει να είναι τέτοιες και τόσες ώστε το παιδί να μπορεί να αντεπεξέλθει μόνο του.

Όσον αφορά την ακαδημαϊκή απόδοση, αυτός είναι ένας σημαντικός παράγοντας. Αλλά είναι μόνο ένας παράγοντας στη μάθηση. Οι μη ακαδημαϊκές προτεραιότητες (καλός ύπνος, οικογενειακές σχέσεις και ενεργός χρόνος για να παίξει) είναι ζωτικής σημασίας για την ισορροπία και την ευημερία του παιδιού. Επίσης, επηρεάζουν άμεσα τη μνήμη, την εστίαση, τη συμπεριφορά και τη δυνατότητα εκμάθησης ενός παιδιού. Ο χρόνος μετά το σχολείο είναι πολύτιμος για την ξεκούραση του παιδιού.

Η δική μου γνώμη; Δεν είναι όλα άσπρο ή μαύρο. Αυτό που κάνει την διαφορά είναι η ποιότητα και η ποσότητα των εργασιών για το σπίτι. Πολύ συχνά συναντάμε υπερβολές στο διάβασμα για το σπίτι που έχουν μικρά παιδιά. Χωρίς κανένα νόημα και όφελος. Με γονείς που αναγκάζονται να κάνουν τις εργασίες των παιδιών τους γιατί είναι άπειρες και δυσνόητες. Ακόμα και για τους ίδιους. Πόσο μάλλον για παιδιά δημοτικού.

Χρειάζεται να δοθεί μεγαλύτερη σημασία στο τι μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο παρά στο σπίτι. Πιο ποιοτικές, εκπαιδευτικές εργασίες – homework. Πιο κατανοητές. Πιο ενδιαφέρουσες. Πιο μικρός φόρτος εργασίας. Και ακόμη και αν δεν μπορεί το παιδί να κάνει κάποιες φορές τις εργασίες του στο σπίτι, να δίνονται κίνητρα για μάθηση και έξω από αυτές.

Αυτό ήταν μόνο τροφή για σκέψη. Είτε συμφωνείτε είτε όχι, κάντε μια έρευνα στο διαδίκτυο. Θα βρείτε ενδιαφέρον υλικό για το θέμα.

Λίζα

(Κοινοποιήστε αυτό το άρθρο για να το δουν και άλλοι! : ) Όμως δεν επιτρέπεται η αντιγραφή του χωρίς άδεια!)

Write A Comment