Χυμοί και αλεσμένα φρούτα για τα παιδιά: Καλύτερα όχι

Ο παιδίατρος κ. Παπαβέντσης δημοσίευσε στο facebook το εξής:

Χυμοί φρούτων: τελικά έχουν κάποια αξία; Τα αλεσμένα φρούτα;

Βλέπω δυστυχώς συχνά κατάχρηση. Χυμοί φρούτων δεν πρέπει να δίνονται καθόλου σε βρέφη κάτω του έτους. Οι φρουτόκρεμες έχουν πολύ μικρότερη αξία από τα ολόκληρα κομμάτια φρούτων και πρέπει να ενθαρρύνουμε ενεργά το σταμάτημά τους πέραν του πρώτου έτους.

Όταν αλέσουμε τα φρούτα, αυτό που τρώει το παιδί έχει περισσότερο νερό, λιγότερες ολόκληρες ίνες, περισσότερα σάκχαρα. Όταν ένα παιδί μασάει την τροφή του ενεργοποιούνται τα πεπτικά του ένζυμα καλύτερα. Καταναλώνει την τροφή σε περισσότερη ώρα οπότε έρχεται πιο ευγενικά στον οργανισμό του, διασπά ενεργά τις ίνες που χρησιμοποιούνται στο έντερό του. Είναι συχνό φαινόμενο παιδιά 2 ετών να τρώνε 4, 5, 6 φρούτα μαζί αλεσμένα σε φρουτόκρεμα, υπερβολικές ποσότητες.

Και αν δεν τρώει αλλιώς καθόλου φρούτα; Το παράδειγμά μας και υπομονή. Να τα βλέπει, να τα διαλέγει στο μανάβη, να τα βλέπει στο σπίτι να κυκλοφορούν και να καταναλώνονται, να επιλέγει ανάμεσα στις πολλές επιλογές, να τα δίνουμε και 2 φορές τη μέρα σαν σνακ.

Τόσα σάκχαρα αφορούν και το θέμα των δοντιών, μην το ξεχνάμε.

Χυμοί και αλεσμένα φρούτα για τα παιδιά: Καλύτερα όχι

Σίγουρα δεν είναι υγιεινή επιλογή ένα βρέφος 18 μηνών να ξυπνάει και να τρώει για πρωινό 4-5 αλεσμένα φρούτα σκέτα σάκχαρα. Τουλάχιστον να μπαίνει σε αυτό το μείγμα και κάτι παραπάνω, λίγη πρωτεινη, λίγα λιπαρά, πχ βρώμη αλεσμένοι ξηροί καρποί, ταχίνι.

Στο site του Dr Δημήτρη Τσουκαλά υπάρχουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το θέμα:

Για να παρασκευάσουμε ένα ποτήρι φυσικού χυμού πορτοκάλι χρειάζεται να χρησιμοποιήσουμε 3-4 φρούτα. Περισσότερα από όσα θα τρώγαμε κανονικά αν τα καταναλώναμε ολόκληρα. Σύμφωνα με την ειδικό Susan Jebb, επικεφαλής του τμήματος έρευνας για την ανθρώπινη διατροφή του πανεπιστημίου του Κέμπριτζ. Ένα ποτήρι φυσικού χυμού πορτοκάλι περιέχει μεγάλη ποσότητα ζάχαρης, υπό τη μορφή φρουκτόζης. Και αυτή απορροφάται τόσο γρήγορα που το σώμα μας δεν μπορεί να διαχωρίσει αν πρόκειται για χυμό πορτοκάλι ή για κόκα κόλα.

Δεν συμβαίνει το ίδιο όταν καταναλώνουμε τα φρούτα ολόκληρα, ειδικά όταν τα τρώμε με την φλούδα. Σε αυτή την περίπτωση λαμβάνουμε παράλληλα περισσότερες ίνες και αντιοξειδωτικά που επιβραδύνουν την ταχύτητα με την οποία απορροφάται η φρουκτόζη. Αυξάνεται το αίσθημα του κορεσμού και αντιρροπίζονται σε σημαντικό βαθμό οι όποιες αρνητικές μεταβολικές επιδράσεις αυτού του ζαχάρου.

Πόσα φρούτα ημερησίως για τα παιδιά τελικά;

Τα παιδιά μπορούν να καταναλώσουν περισσότερα φρούτα ημερησίως. Έως και 4-5 φρούτα την ημέρα λόγω της αυξημένης σωματικής δραστηριότητας. Σε αυτή την περίπτωση τα τριγλυκερίδια που παράγονται χρησιμοποιούνται άμεσα για την παραγωγή ενέργειας από τους μύες χωρίς να προκύπτουν αρνητικές επιπτώσεις.

Χυμοί και αλεσμένα φρούτα για τα παιδιά: Καλύτερα όχι

Αξίζει επίσης να αναφέρουμε πως παλαιότερα τα φρούτα είχαν μικρότερο μέγεθος. Ήταν πιο ξινά και περιείχαν μικρότερη ποσότητα φρουκτόζης σε σχέση με αυτά που παράγονται σήμερα. Συμπερασματικά λοιπόν, είναι καλό να αποφεύγεται η υπερβολική κατανάλωση χυμών φρούτων.

Μπορούμε βέβαια να καταναλώνουμε χυμούς λαχανικών οι οποίοι δεν περιέχουν φρουκτόζη. Ή να συμπεριλαμβάνουμε στην καθημερινή μας διατροφή ένα με δύο φρούτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα. Και να αυξήσουμε την σωματική δραστηριότητα και άσκηση, πράγμα το οποίο θα αποτελούσε το ιδανικό σενάριο.

Διαβάστε όλο το άρθρο εδώ

Write A Comment